niedziela, sierpnia 16, 2009

Szybkie pytania #3 - Agnieszka 'Achika' Szady

Coraz więcej osób, z którymi mam okazję rozmawiać wspominają o tym, że Rafał Kosik jest pewnym kandydatem na zdobycie tegorocznego Zajdla. Dodatkowo w ankiecie również ten autor wysuwa się na prowadzenie. A ja muszę przyznać, że w tym roku nie ma pewniaka. W latach poprzednich można praktycznie było strzelać w ciemno. Dukaj rok temu, wcześniej Grzędowicz, jeszcze wcześniej znów Dukaj. Wychodzi na to, że w tym roku nareszcie doczekamy się Zajdla dla kogoś innego. I przyznam, że dla mnie tegoroczny Zajdel jest niesamowicie interesujący - właśnie z tego względu, że o każdej z powieści wcześniej nie było tak głośno.

Do rozdania nagrody jeszcze zostało trochę czasu, a tymczasem na "Szybkie pytania" odpowiedziała mi Agnieszka 'Achika' Szady - redaktorka popularnej Esensji.

1) Serwis w którym działasz:
Esensja - www.esensja.pl


2) Od czego się zaczęła przygoda z fantastyką:

Trawestując "Autobiografię" Perfectu: "Miałam dziesięć lat, "Fantastykę" dał mi brat..." Słowem, byłam u rodziny w Krakowie, dwukrotnie starszy kuzyn widząc, że smarkula się nudzi, otworzył szafkę: "Tu mam takie czasopismo, jak chcesz, to sobie poczytaj". No i wsiąkłam. Oczywiście
niewiele rozumiałam, ale ziarno zakiełkowało. Aha, w tym samym czasie obejrzałam "Gwiezdne wojny", więc od strony fantastyki filmowej też byłam stracona dla świata.

3) Jak trafiłeś do serwisu, w którym działasz:

Jeszcze za czasów Framzety spotkałam w Warszawie na fanowskim spotkaniu w pubie kilka osób z redakcji. Dałam im jakąś humoreskę i kontakt się nawiązał.


4) Największy sukces serwisu, w którym działasz:

O to trzeba spytać Naczelnego. Ja w każdym razie dumna jestem z przyznania grantu "Czasopisma kulturalne w Internecie", a także z tego, że Instytut Językoznawstwa z UAM zwrócił się o wyrażenie zgody na "korzystanie z tekstów umieszczonych w elektronicznej wersji Esensji w celu ułożenia polskiego frekwencyjnego słownika wyrazów izolowanych" motywując to naszym "wysokim poziomem kompetencji w zakresie języka polskiego".


5) Największa wpadka serwisu, w którym działasz:

Hm... za coś nominowaliśmy sami siebie do Popkuriozum, ale nie pamiętam, co to było.


6) Fantasy czy science-fiction?

W sensie lektur, jakie preferuję? Chyba najbardziej pasują mi teksty, które nie są ani klasycznym "tolkienowskim" fantasy (choć niezmiennie wielbię Tada Williamsa) ani klasyczną hard SF (mimo, że opowieści o pilocie Pirxie zajmują stałe miejsce na półce ulubionych). Fantastykę
dzielę raczej na polską i zagraniczną; z kilku przyczyn skupiam się na tej pierwszej.

7) Ulubiony wydawca?

Runa za staranność korektorską, Fabryka Słów za okładki, Egmont za komiksy.


8) Kto zdobędzie Zajdla za rok 2008?
Stawiam na Annę Brzezińską i Jacka Dukaja, ale zważywszy na akcję wydawcy "Domu na wyrębach" związaną z nominacjami, to nie wiadomo, czy nie zdziwimy się wszyscy (na nagrodę zwykle oddaje głosy około 250 osób, więc wykupienie akredytacji wspierających i całkowicie legalne przegłosowanie swojego kandydata nie wymagałoby gigantycznego wysiłku finansowego). A może będą to doskonale oceniani przez wielu czytelników Andrzej Miszczak i Rafał Kosik, albo Magda Kozak, kandydyjąca aż w dwóch kategoriach, a posiadająca fanklub liczny i po zęby uzbrojony?...

9) Kto zdobędzie nagrodę J. Żuławskiego?
Strzelam, że Rafał Kosik za "Kameleona".

10) Ulubiona książka

Jeżeli liczyć częstotliwość czytania, pewnie wyszłoby, że "Lesio" Chmielewskiej.



Achika wspomniała o jednej ważnej rzeczy - Magda Kozak ma silny fanklub i obstawiam, że w tym roku to właśnie jej "Nikt" może zostać tegorocznym zwycięzcą. Wystarczy, że jej fani zjawią się w licznej grupie i kto wie - ich głosy mogą mieć decydujący wpływ na ostateczny wynik. Tymczasem dalej zanurzam się w konkursowe powieści.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz